TikTok ca armă electorală:

M16 sau sabie cu două tăișuri?

Puterea TikTok de a influența decizii este un subiect fierbinte de ceva vreme. În contextul alegerilor prezidențiale (atât din România, cât și la nivel global), lupa e pusă acum pe capacitatea platformei de a influența rezultatul acestora. Surprizele ne fac să ne grăbim să afirmăm că Tik Tok ar putea fi un factor decisiv. Dar este TikTok într-adevăr factorul decisiv sau doar scena unde se joacă spectacolul? Alegerea unui candidat, la fel ca decizia de a cumpăra un produs, depinde de o combinație complexă de influențe sociale, emoționale și cognitive. În plus, algoritmii TikTok (și ai altor platforme), parțial o „cutie neagră,” pot amplifica sau defavoriza anumite tipuri conținut, dar nu îi garantează impactul, care rămâne greu măsurabil. 

Lecția SUA: TikTok, o armă imprevizibilă

În SUA, atât Donald Trump, cât și Kamala Harris au căutat să își sporească prezența pe TikTok în încercarea de a ajunge la tinerii alegători. 

Kamala Harris a mizat din timp puternic pe TikTok pentru a atrage votanți, marcând momente virale precum discursul său despre "coconut tree" (un fel de explicație a expresiei: ai căzut din copac?) și colaborări indirecte cu influenceri. Totuși, succesul său digital nu s-a tradus în victoria la urne.

Trump a venit puternic din urmă. După s-a alăturat platformei în iunie, candidatul republican a postat videoclipuri cu Adin Ross, streamer din Generația Z, și cu Logan Paul, influencer și wrestler, ambii având milioane de urmăritori.

Dacă ne luăm după numărul de vizualizări, Harris a reușit să fie în fața lui Trump în perioada dinaintea alegerilor. În perioada 1 septembrie - 5 noiembrie, democrata a adunat 865,69 milioane de vizualizări pe TikTok, devansându-l pe Donald Trump, cu 634,6 milioane de vizualizări pe contul oficial în aceeași perioadă.


Însă, deși Harris a câștigat segmentul de votanți de 18-29 de ani, la categoria 30-44 ani diferența a fost minimă: 49% pentru Harris față de 48% pentru Trump. TikTok-ul a amplificat notorietatea pentru candidata democrată, dar mesajele economice și de politică externă, prioritare pentru mulți alegători, nu au fost la fel de bine evidențiate

Este de notat faptul că Donald Trump a susținut, în vechiul său mandat, interzicerea TikTok. Se pare că, între timp, i-a descoperit și el puterea. Soarta TikTok în SUA a fost în aer încă din 2020, când Trump, atunci președinte, a încercat să interzică aplicația din motive de securitate națională. Au urmat patru ani de discuții între proprietarii chinezi ai aplicației și guvernul american, o posibilă interdicție fiind programată să intre în vigoare cu o zi înainte de inaugurarea lui Trump în ianuarie.

Trump s-a răzgândit însă, alăturându-se TikTok în iunie. Rapid, a strâns mai mulți urmăritori decât Kamala Harris: 14,6 milioane versus 9,3 milioane, în prezent.

Strategiile contraste ale campaniilor din SUA

Trump a diversificat aparițiile, implicându-se pe platforme precum X, Truth Social și podcasturi populare, și a atras publicul masculin tânăr prin prezența la evenimente UFC. Harris, pe de altă parte, a mizat mai mult pe conținut adaptat stilului TikTok, inclusiv mashup-uri și videoclipuri culturale. Totuși, aceste strategii de atragere a popularității nu au fost de ajuns. Așa cum popularitatea de brand nu este suficientă fără a atinge cele mai sensibile corzi ale publicului țintă, reduceri sau campanii de performance.

Per ansamblu, succesul pe TikTok nu garantează, cel mai probabil, convertirea engagementului în voturi. Algoritmul opac al platformei creează „bule,” ceea ce face dificil de evaluat impactul real și complet asupra unei audiențe largi. 

TikTok-urile postate de Kamala Harris au fost creative, dar insuficient coordonate cu o strategie de organizare în teren, este opinia trasă de o serie de consultanți politici. Potrivit lui Josh Cook, director al unei agenții care colaborează cu influenceri, videoclipurile au atins și votanți moderați și conservatori. Totuși, investițiile în TikTok au fost relativ mici comparativ cu publicitatea TV tradițională.

Viitorul politicii pe TikTok


Ioana Literat, profesor asociat la Columbia University, subliniază că TikTok nu doar informează, ci socializează politic tinerii, contribuind la modelarea opiniilor pe termen lung. Strategiile viitoare ar trebui să îmbine mai bine digitalul cu organizarea fizică, în special pentru a răspunde la nevoile electoratului.

Datele recente de la Pew Research indică faptul că aproape jumătate dintre utilizatorii TikTok sub 30 de ani folosesc platforma pentru știri și actualizări politice. Iar dacă luăm în calcul cât de mult contează opinia prietenilor pentru mulți dintre tineri, este clar că nu putem trece cu vederea potențialul acestei platforme.

Însă TikTok, cândva sinonimă cu Generația Z, înregistrează în prezent și un aflux de utilizatori din generațiile mai în vârstă, în special persoane între 30 și 40 de ani. Conform datelor recente ale Pew Research Center, persoanele din aceste grupe de vârstă reprezintă în prezent aproape 40% din utilizatorii TikTok, creșterea acestui grup demografic depășind-o pe cea a utilizatorilor tineri ai platformei. Inițial considerată a fi o tendință trecătoare pentru persoanele tinere, expansiunea TikTok în grupurile de vârstă mai înaintată ar putea indica o schimbare către o platformă mai mainstream, similar modului în care au evoluat Facebook sau YouTube. Această schimbare generațională ar putea conduce atât la provocări, cât și la oportunități pentru aplicație, în special în domenii precum conținutul și publicitatea. Prezența în creștere a utilizatorilor mai în vârstă înseamnă, de asemenea, un conținut mai variat, mulți dintre aceștia salutând maturitatea platformei, care permite abordarea unor subiecte mai ample, precum politica și comentariile experților.

Concluzie

Impactul TikTok în influențarea opiniilor rămâne greu de măsurat, dar platforma este cu siguranță demnă de luat cu seriozitate în calcul. Succesul pe TikTok poate genera vizibilitate, dar campaniile politice și de marketing trebuie să coreleze această notorietate cu mesaje relevante pentru prioritățile alegătorilor.

Și cu diversificare, menită să spargă bulele în care ne țin captivi toate platformele de Social Media. Algoritmii TikTok creează oportunități unice, dar și provocări pentru cei care doresc să transforme engagement-ul în acțiuni concrete. Până la următoarele alegeri, putem spera la mai multă transparență când vine vorba de afișarea conținutului, până la urmă speratul nu ne costă nimic.

ro_RORomanian